We drinken fors meer alcoholvrij bier
De consumptie van alcoholvrij bier is vorig jaar fors gestegen. Brouwers verkochten bijna 26 miljoen liter alcoholvrij bier, 35 procent meer dan in 2013. Dat blijkt uit het jaarlijkse Nationaal Bieronderzoek.
Een kwart van de bierdrinkers zegt minstens een keer per maand alcoholvrij of -arm bier te drinken. Alcoholvrij bier blijft populairder onder vrouwen dan onder mannen.
Bierdrinkers kiezen vooral voor alcoholvrij bier als ze nog moeten rijden. Mensen zeggen ook steeds vaker alcoholvrij bier te drinken vanwege de smaak. Vorig jaar zei nog maar 21 procent van de alcoholvrijdrinkers dat, dit jaar steeg dat naar 36 procent.
"De smaak is ook verbeterd", zegt Cees-Jan Adema, directeur van brancheorganisatie Nederlandse Brouwers. "Vergeleken met de alcoholvrije biertjes van tien of twintig jaar geleden is het een wereld van verschil. Er is een grotere variëteit aan alcoholvrije bieren en brouwers maken er ook meer reclame voor."
Minder alcoholhoudend bier
Tegelijkertijd daalt de consumptie van bier met alcohol licht. In 2014 dronken we per hoofd van de bevolking 68,4 liter alcoholhoudend bier, in 2013 was dat nog 69,6 liter. Dat is nog altijd veel meer dan alcoholvrij, waarvan we gemiddeld zo'n 1,5 liter dronken. De brouwers tellen daarbij alle inwoners van Nederland mee, dus ook kinderen onder de 18.
Meer speciaalbier
Speciaalbier wordt minder 'speciaal', want we drinken het steeds vaker. Vorig jaar werd er 23 procent meer speciaalbier verkocht. Witbier is de populairste soort speciaalbier; bijna 40 procent van de bierdrinkers drinkt wel eens een witbiertje.
De onder hipsters populaire India Pale Ale (IPA) is nog niet echt bij het grote publiek doorgebroken; slechts 5 procent van de bierdrinkers zegt het weleens te drinken.
Bron: Nos.nl